Decathlon Belgium

Hoe proberen zij hun onderneming divers en inclusief te maken? Lees hier over de verschillende initiatieven van deze onderneming.

Decathlon speurt de schoolbanken af

Samenwerking met onderwijs

Voor de winkel in Turnhout werkt Decathlon samen met het BuSO - Bijzonder Secundair Onderwijs. Binnen ieder team wordt een leerling met Autisme Spectrum Stoornis geïntegreerd. Leerkrachten en HR-medewerkers zoeken naar studenten die willen werkplekleren binnen de spirit van Decathlon. Alsook de teams moeten hierop goed voorbereid worden. Ieder team krijgt de juiste training om de voordelen van een divers team te leren kennen. Al snel werd het belang duidelijk van verschillende profielen op de werkvloer. Na twee succesvolle start-ups binnen twee teams volgden anderen al snel hun voorbeeld.

Winkel Decathlon

Leerlingen, werkzoekenden, nieuwe profielen.

Hoe zit het dan met recruitement?

  • Decathlon

    Lynn

    HR-manager

    "De vragen voor de sollicatie werden op voorhand aan de leerling met Autisme Spectrum Stoornis bezorgd. Zo kon deze zich in alle rust goed voorbereiden. Ook mag de leerling steeds een persoon meebrengen, als geruststelling voor tijdens het gesprek. Deze persoon mag ook steeds het woord voeren indien de sollicatant het woord zelf niet kan of durft nemen. De grootste groep van diverse profielen in onze winkel zijn mensen met Autisme of mensen met een migratieachtergrond. Onze winkel in Antwerpen heeft bijvoorbeeld verschillende vluchtelingen tewerkgesteld. De teams krijgen training rond leadership en diversiteit, bijvoorbeeld met de focus op cultuurverschillen of continuous bias. Daarnaast hebben we echt wel veel expertise in huis, zo zijn er vijf sociaal werkers en verschillende leerkachten die binnen de winkel in werken."

  • Medewerker Decathlon

    Sophie

    Project leader Diversity & Social Impact Decathlon Belgium

    "Bij Decathlon leggen we echt de focus op de mensen en hun sterktes. We zoeken niet naar competenties die er niet zijn. Het is belangrijk om naar de regio te kijken waar iedere winkel zich bevindt. Het is bijvoorbeeld moeilijker vluchtelingen binnen de winkel van Luik op te leiden terwijl dit in Brussel veel makkelijker zou zijn. We moeten zoeken naar de match tussen omgeving, demografie en Decathlon. Lokaal een sociale impact hebben is een belangrijke peiler in ons personeelsbeleid."

Rekening houden met klanten en medewerkers

Niet iedereen is hetzelfde

"Werken aan toegankelijkheid van de winkels heeft ook een nieuwe dimensie gekregen. Met de intrede van de selfscan-kassa's werd al snel duidelijk dat rolstoelgebruikers hier geen gebruik van kunnen maken omdat deze te hoog stonden. De touchscreens bij diezelfde scankassa's moesten ook aangepast worden voor slechtzienden. Decathlon zet alle artikels online om mensen met een beperking zoveel mogelijk informatie te geven, al moet deze informatie natuurlijk steeds correct zijn. In de winkel van Gent werken ze sinds kort met zogenaamde 'Silent Hours', zodat mensen met een Austisme stoornis of Hoogsensitieviteit in alle rust kunnen winkelen."

Decathlon Belgium

Anders kan dit tot vervelende situaties leiden

Online informatie moet steeds up to date zijn

  • Winkel Decathlon

    Sophie

    Project leader Diversity & Social Impact Decathlon Belgium

    "We hebben al verschillende situaties meegemaakt dat een klant online de verkeerde informatie meekreeg. Zo was er een groter persoon die een fiets wilde kopen. Via de website zocht ze verschillende informatie op, maar ter paatse werd duidelijk dat de fietsen het gewicht niet konden dragen terwijl dit wel zo op de website stond. Dit leidt natuurlijk naar vervelende situaties. Zo is er ook een voorbeeld van een mevrouw met afrohaar die een badmuts nodig had, zij kon binnen het aanbod van decathlon geen enkele badmuts vinden waarmee ze haar volledige kapsel kon bedekken. Ook dit werd uiteraard niet duidelijk meegegeven via de webshop. Hierop heeft Decathlon dan geanticipeerd en zelf een badmuts ontwikkelt voor personen met veel, dik haar of speciale kapsels."